Σύστημα ‘’112’’: Πως η τεχνολογία σώζει ζωές, και γιατί έως τώρα δε λειτουργούσε στην Ελλάδα;

Οι πρόσφατες τραγικές καταστροφές στη περιοχή της Χαλκιδικής, άνοιξαν έναν νέο κύκλο συζητήσεων σχετικά με τη περίπτωση του Ευρωπαϊκού Αριθμού Έκτακτης Ανάγκης ‘’112’’. Τι είναι το συγκεκριμένο σύστημα, πότε θεσμοθετήθηκε, και για ποιο λόγο από το 2010 έχει γίνει πραγματικότητα σε κάθε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά όχι στη χώρα μας;

ΠΟΤΕ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ 112;

Ήταν το μακρινό 1991, όταν η νεοσυσταθείσα Ευρωπαϊκή Ένωση, σε μία προσπάθεια να δημιουργήσει ένα περιβάλλον ασφαλές για τους πολίτες των χωρών-μελών της, θεσμοθέτησε το σύστημα 112, το οποίο αποτελούσε έναν αριθμό έκτακτης ανάγκης, έτσι ώστε όσοι βρίσκονται υπό το κίνδυνο φυσικής καταστροφής, να καλούν εκεί έτσι ώστε να ενημερώσουν τις αρχές για το συμβάν. Στις τηλεφωνικές κλήσεις προς το 112 απαντούν αμέσως ειδικά εκπαιδευμένοι χειριστές οι οποίοι μιλάνε τρεις διαφορετικές γλώσσες.

Η κλήση προς το 112 είναι πάντα χωρίς καμία χρέωση και μπορεί να πραγματοποιηθεί, είτε από σταθερό, είτε από κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM). Η κλήση προς το 112 μπορεί μάλιστα να γίνει και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα. Ο αριθμός λειτουργεί εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε παρόχου κινητής τηλεφωνίας, ενώ αν η περιοχή του συμβάντος τύχει και δυστυχώς δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του πολίτη που καλεί, τότε η κλήση προς το 112 πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή. Η κλήση στο 112 παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού της θέσης του καλούντος.

 

ΤΟ 112 ΣΕ ΝΕΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΝΕΑ ΧΡΗΣΗ:

Από το 2010, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να πάει το συγκεκριμένο σύστημα ασφάλειας ορισμένα βήματα παρακάτω. Πλέον, στις μεγάλες καταστροφές δεν είναι ανάγκη να καλέσει ο πολίτης το 112, ώστε να ενημερώσει, αλλά το ίδιο το σύστημα, αυτοματοποιημένα, απέκτησε την δυνατότητα να ειδοποιεί τους πολίτες που βρίσκονταν σε περιοχή με υψηλή επικινδυνότητα για περίπτωση φυσικής καταστροφής. Η ειδοποίηση αυτή λαμβάνεται από το πολίτη, είτε στο σταθερό ή κινητό του τηλέφωνο, είτε στο ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο. Μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις έχει φροντιστεί να στέλνεται ειδοποίηση και στους λογαριασμούς κοινωνικής δικτύωσης (social media).

 

ΤΟ 112 ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΚΑΙ Η ΟΛΙΓΟΡΙΑ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΣΤΟ ΑΛΛΟ ΕΠΙΠΕΔΟ:

Στην ελληνική πραγματικότητα, τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι όμως. Όπως διαπιστώσαμε δυστυχώς πέρσι στις φονικές πυρκαγιές που έλαβαν χώρα στη περιοχή της Ανατολικής Αττικής, όπως επίσης και πριν από λίγες ημέρες στη περίπτωση των θυελλωδών ανέμων και βροχοπτώσεων στη περιοχή της Χαλκιδικής, η υπηρεσία του 112 δεν λειτούργησε.

Αυτό συνέβη καθώς, ενώ σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το 2010 το αυτοματοποιημένο σύστημα ξεκίνησε να λειτουργεί, στην Ελλάδα –ελέω της γραφειοκρατίας- κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ. Ενώ το 2014 έγιναν ορισμένα βήματα να στηθεί ο απαραίτητος εξοπλισμός, και να γίνει πράξη η υπηρεσία εκείνη η οποία σήμερα θα έσωζε ζωές, τελικά κάτι τέτοιο δε κατέστη δυνατό, αφού από το 2015 το έργο έμεινε ημιτελές. Πιο συγκεκριμένα, η σύμβαση που είχε ‘’κλείσει’’ μεταξύ της Κοινωνίας της Πληροφορίας και του ΟΤΕ ανεστάλη και όλα πάγωσαν σχεδόν οριστικά. Μάλιστα το ποσό που στάθηκε αιτία ώστε να παγώσει η συμφωνία, μετά βίας ξεπερνούσε τα 160.000 ευρώ.

Εύκολα λοιπόν αντιλαμβάνεται κάποιος  πως σε περίπτωση που αυτός ο βραχύς σκόπελος είχε ξεπεραστεί πριν μερικά χρόνια, σήμερα εκατοντάδες οικογένειες δε θα θρηνούσαν θύματα.

 

ΤΟ 112 ΣΗΜΕΡΑ, ΚΑΙ Ο ΣΤΟΧΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ:

Πλέον, με αφορμή τα θλιβερά περιστατικά στη περιοχή της Χαλκιδικής, και έπειτα από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, η νεοσυσταθείσα κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δείχνει τη διάθεση να μετατρέψει σε πραγματικότητα τη ψηφιακή πλατφόρμα του 112.

Σύμφωνα με δηλώσεις του ιδίου του Πρωθυπουργού, όπως επίσης και του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έχει τεθεί στόχος το σύστημα έως το τέλους του τρέχοντος έτους να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία.

Μάλιστα, στη κατεύθυνση αυτή, τις προηγούμενες ημέρες έγιναν και ορισμένες δοκιμές της υπηρεσίας στο Αρχηγείο της Πυροσβεστικής. Σύμφωνα με πληροφορίες, αρκετά κινητά τηλέφωνα δέχθηκαν κοντά στις 12:00 το μεσημέρι μία ειδική ειδοποίηση, στην οποία αναγραφόταν το μήνυμα ‘’Ειδοποίηση έκτακτης ανάγκης: Ακραία κατάσταση’’. Φυσικά, σημειωνόταν παράλληλα πως πρόκειται καθαρά για δοκιμαστική αποστολή και μόνο, ενώ το μήνυμα συνοδευόταν και από σειρήνα.

Tomorrow News Team 

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.