5G: Mπορεί να συνεισφέρει πάνω από 6 δισ. στο ΑΕΠ της Ελλάδας

Σημαντικά οφέλη για την ελληνική οικονομία μπορεί να αποφέρει η υιοθέτηση και αξιοποίηση της 5ης γενιάς κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας, σύμφωνα με έρευνα της Accenture, η οποία δείχνει ακόμη ότι οι Έλληνες καταναλωτές είναι ενήμεροι αλλά και θετικά προσκείμενοι. Από την άλλη, οι επιχειρήσεις αναγνωρίζουν τα θετικά πλεονεκτήματα της τεχνολογίας αλλά δυσκολεύονται να οραματιστούν πιθανές εφαρμογές και υλοποιήσεις του 5G στον κλάδο τους.

Η έρευνα παρουσιάστηκε σήμερα κατά τη διάρκεια ειδικής διαδικτυακής εκδήλωσης της Accenture. Στο σχετικό κείμενο επισημαίνεται ότι το οικονομετρικό μοντέλο της Accenture Research εκτιμά ότι η υιοθέτηση του 5G στην Ελλάδα θα αυξήσει κατά 4,18 δισ. δολαρίων το ΑΕΠ (+1,2%) στο χρονικό διάστημα 2022-2028, ενώ σε περίπτωση συνεργασίας για την ανάπτυξη του δικτύου, η αύξηση του ΑΕΠ μπορεί να αγγίξει τα 6,27 δισ. ευρώ.

Εστιάζοντας στην απασχόληση, το 5G αναμένεται να δημιουργήσει 31.000 νέες θέσεις εργασίας στη χώρα μας έως το 2028, ενώ σε περίπτωση συνεργασίας για την ανάπτυξη του δικτύου, η αύξηση της απασχόλησης μπορεί να φτάσει τις 46.000 νέες θέσεις. Συνεπώς, όπως και σε άλλες χώρες, το 5G μπορεί να αποτελέσει έναν σημαντικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης, επισημαίνουν οι μελετητές της Accenture, προσθέτοντας ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία θα είναι σε θέση όχι μόνο να εξελίξει τις υπάρχουσες επικοινωνίες, αλλά και να επιτρέψει καινοτόμες εφαρμογές και πρωτοποριακά επιχειρηματικά μοντέλα.

Καταναλωτές

Βάσει ενός δείγματος 600 ατόμων σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια, η έρευνα αποκαλύπτει ότι το επίπεδο αναγνωρισιμότητας του 5G είναι εξαιρετικά υψηλό (92%) μεταξύ των Ελλήνων καταναλωτών. Μάλιστα, 52% θεωρεί εξαιρετικά σημαντικό η Ελλάδα να βρίσκεται μεταξύ των χωρών-ηγετών υιοθέτησης της νέας τεχνολογίας στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Οι καταναλωτές δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για ένα μεγάλο εύρος εφαρμογών και υπηρεσιών 5G με έμφαση σε κάλυψη συνδεσιμότητας σε μη-αστικές περιοχές, μεταφράσεις γλωσσών σε πραγματικό χρόνο, απομακρυσμένη υγειονομική περίθαλψη, επαυξημένη πραγματικότητα στην εκπαίδευση, απρόσκοπτη ροή βίντεο 4K ή 8K και εφαρμογές «έξυπνων» πόλεων.

Επιπροσθέτως, οι υψηλές ταχύτητες στο διαδίκτυο και ο ενιαίος λογαριασμός για ευρυζωνικές υπηρεσίες στο σπίτι και στο κινητό σε χαμηλότερη τιμή αποτελούν τα δύο βασικά κίνητρα για τους καταναλωτές προκειμένου να στραφούν στο 5G. Παρότι το μηνιαίο κόστος προβληματίζει τους καταναλωτές, το 43% των ερωτηθέντων είναι πρόθυμοι να πληρώσουν ένα premium για υπηρεσίες 5G προκειμένου να απολαμβάνουν βελτιωμένη εμπειρία στην επικοινωνία. Τέλος, η ασφάλεια, τα υψηλά μηνιαία τέλη, το κόστος απόκτησης κινητών νέας γενιάς και οι αντιλαμβανόμενοι κίνδυνοι για την υγεία λόγω της ηλεκτρομαγνητικής έκθεσης θεωρούνται τα κύρια εμπόδια στην υιοθέτηση του 5G.

Πάροχοι

Η μελέτη ανέδειξε έναν υψηλό βαθμό σύγκλισης στις προσδοκίες και τα σχέδια των εταιρειών τηλεπικοινωνιών όσον αφορά την ανάπτυξη και τη στρατηγική για το 5G. Οι πάροχοι στην Ελλάδα έχουν ήδη ξεκινήσει να κάνουν πιλοτικές δοκιμές της νέας τεχνολογίας, ωστόσο εκτιμάται ότι το 5G θα αρχίσει να αναπτύσσεται σταδιακά από τις αρχές του 2021.

Όλοι οι πάροχοι συμφωνούν ότι το eMBB (enhanced Mobile Broadband), ήτοι η σύνδεση σε υψηλότερες ταχύτητες, θα είναι από τις πρώτες διαθέσιμες εμπορικές υπηρεσίες 5G. Πρόσθετα, όλοι εξετάζουν πιθανά μοντέλα συνεργασίας για την ανάπτυξη του δικτύου, το οποίο πρακτικά σημαίνει κοινές επενδύσεις και χρήση αυτού. Η απλοποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου για την αδειοδότηση νέων σταθμών βάσης και το προσιτό κόστος αρχικής επένδυσης για τη δημοπρασία φάσματος και την αναβάθμιση του δικτύου, αναγνωρίζονται από όλους τους παρόχους ως οι σημαντικότερες προκλήσεις.

Επιπλέον, όλες οι εταιρείες με δική τους δικτυακή υποδομή (MNOs) θα αξιοποιήσουν αρχικά στη χώρα μας μη αυτόνομο δίκτυο 5G (NSA) πριν από τη μετάβαση σε αυτόνομο (SA), αξιοποιώντας δηλαδή την υπάρχουσα υποδομή δικτύου 4G. Επιπλέον, 3 από τις 4 εταιρείες τηλεπικοινωνιών θεωρούν την ασφάλεια ως τη μεγαλύτερη τεχνική πρόκληση της ανάπτυξης του 5G, ενώ όλοι οι πάροχοι ανέφεραν ότι η βελτιωμένη εμπειρία των πελατών είναι ο κορυφαίος λόγος για την ανάπτυξη του 5G, με την επέκταση της χωρητικότητας και την ανάπτυξη σταθερής ασύρματης πρόσβασης (FWA) να έπονται.

Όσον αφορά τις υπηρεσίες προς επιχειρήσεις, όλοι οι πάροχοι βρίσκονται σε στάδιο αξιολόγησης ευκαιριών, αναγνωρίζοντας ότι οι κλάδοι και οι πιθανές εφαρμογές του 5G πρέπει να προσδιοριστούν καλύτερα με στόχο τη μεγιστοποίηση της απόδοσης των σχετικών επενδύσεων. Συνεπώς, η επιλογή και η στόχευση κλάδων θα αποτελέσουν μια κρίσιμη πτυχή της στρατηγικής και επιτυχίας τους.

Ενδεικτικά, το 75% των παρόχων θα στοχεύσουν στον τουρισμό, ενώ το 50% θα επικεντρωθεί στη βιομηχανία, την ενέργεια και τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και στις τηλεπικοινωνίες/ΜΜΕ. Όλοι οι πάροχοι τηλεπικοινωνιών συμφωνούν ότι η εξαιρετικά χαμηλή «καθυστέρηση» (ultra low latency) θα είναι το κύριο πλεονέκτημα που θα προσφέρει το 5G στους κλάδους που θα στοχεύσουν, ενώ η ψυχαγωγία μέσω επαυξημένης/εικονικής πραγματικότητας (AR/VR) και το edge computing θα είναι οι βασικές δυνατότητες του 5G που θα αξιοποιηθούν από αυτούς.

Όσον αφορά τη δημιουργία νέων ροών εσόδων, όλοι οι πάροχοι εκτιμούν ότι οι νέες ευκαιρίες θα προκύψουν όχι μόνο δημιουργώντας και παρέχοντας νέες υπηρεσίες, αλλά και αναπτύσσοντας νέα συνεργατικά επιχειρηματικά μοντέλα, με το 75% να αναμένουν ότι οι εγγυημένες συμφωνίες σε επίπεδο υπηρεσιών (SLAs) θα είναι το κύριο επιχειρηματικό μοντέλο εσόδων σε B2B επίπεδο. Ωστόσο, μόνο οι μισοί από τους παρόχους προβλέπουν ότι οι κλάδοι-στόχοι που θα επιλέξουν θα είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν περισσότερο για υπηρεσίες 5G.

Όσον αφορά τις υπηρεσίες προς καταναλωτές, όλοι οι πάροχοι πιστεύουν ότι οι καταναλωτές δεν θα δαπανήσουν περισσότερο από 10% ως premium στο υπάρχον κόστος σταθερής/κινητής για υπηρεσίες 5G. Θεωρώντας μάλιστα ότι το 5G δεν αποτελεί άμεση ανάγκη για αυτούς, οι πάροχοι αναμένουν ότι θα υπάρξει σχετική καθυστέρηση της μετάβασης των καταναλωτών στο 5G, αναμένοντας πρώτα θετικά σχόλια και αντιδράσεις από τους αρχικούς χρήστες (early adopter effect).

Τέλος, οι πάροχοι θεωρούν ότι το κράτος πρέπει να αναλάβει δράσεις για να αντιμετωπίσει τη ζήτηση αλλά και τις ανησυχίες του κοινού σχετικά με τις επιπτώσεις του 5G στην υγεία, προκειμένου να επιταχυνθεί η υιοθέτηση του 5G από τους Έλληνες καταναλωτές.

Επιχειρήσεις

Η Accenture πραγματοποίησε μία διαδικτυακή έρευνα που απαντήθηκε από 245 εταιρείες σε 13 διαφορετικούς κλάδους, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν >30% του ΑΕΠ της χώρας, απασχολώντας περίπου 275.000 εργαζομένους. Συγκεκριμένα, το επίπεδο γνώσης των ελληνικών εταιρειών, σχετικά με τα χαρακτηριστικά του 5G, είναι εξαιρετικά υψηλό, ενώ τα στελέχη τους αναγνωρίζουν ότι η εν λόγω τεχνολογία έχει σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Ωστόσο, η μελέτη αποκάλυψε παράλληλα μια σχετική αβεβαιότητα για το 5G, καθώς μόνο ορισμένες επιχειρήσεις και εταιρείες τεχνολογίας στην Ελλάδα πιστεύουν στην παροχή δραματικά βελτιωμένων ταχυτήτων που υπόσχεται το 5G.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις αναγνωρίζουν γενικά ότι οι εφαρμογές 5G θα μεταμορφώσουν σημαντικά την καθημερινότητά μας μέσα στα επόμενα 5 χρόνια (έως το 2025), καθώς επίσης ότι η υιοθέτηση σύγχρονων τεχνολογιών, όπως IoT, AI και Robotics θα επηρεάσει άμεσα τις περισσότερες επιχειρήσεις.

Από την άλλη πλευρά όμως, 51% των εταιρειών εκτιμούν ότι το αρχικό κόστος επένδυσης θα είναι το κύριο εμπόδιο για την υιοθέτηση του 5G. Συνεπώς, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να βρουν τρόπους για να διασφαλίσουν την απόδοση των επενδύσεών τους. Τέλος, όσον αφορά τις προκλήσεις, ορισμένες εταιρείες υπογραμμίζουν την ανησυχία τους σε θέματα ασφαλείας ως πιθανό τροχοπέδη για την υιοθέτηση του 5G.

Σύμφωνα με την Accenture, οι προκλήσεις αυτές είναι δυνατόν να αντιμετωπιστούν, αξιοποιώντας τη δύναμη των οικοσυστημάτων και την υποστήριξη κατάλληλων συνεργατών. Συγκεκριμένα, πολλές εταιρείες στην έρευνα τόνισαν τον κεντρικό ρόλο του οικοσυστήματος, με 57% των εταιρειών να θεωρεί ότι οι συνεργασίες εντός του κλάδου τους για τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος 5G θα είναι επωφελείς για όλους τους συμμετέχοντες. Πρόσθετα, το 82% των εταιρειών δήλωσαν ότι χρειάζονται υποστήριξη από εξειδικευμένους συνεργάτες προκειμένου να αντιληφθούν και να οραματιστούν πιθανές εφαρμογές και υλοποιήσεις του 5G στις επιχειρήσεις και τους κλάδους τους.

Προτάσεις

Σύμφωνα με την Accenture, η πορεία προς το 5G, τόσο σε επίπεδο καταναλωτών όσο και επιχειρήσεων, δε θα είναι ούτε εύκολη ούτε απλή.

Η επιτάχυνση της υιοθέτησης και της ανάπτυξης της χρήσης 5G στην Ελλάδα είναι σημαντικό να στηριχθεί σε 8 βασικούς αλληλένδετους άξονες:

  1. επιτάχυνση της διαδικασίας δημοπρασίας φάσματος
  2. ενθάρρυνση επενδύσεων σε ασύρματες υποδομές
  3. ενίσχυση της ζήτησης
  4. αντιμετώπιση της τεχνοφοβίας στην ελληνική κοινή γνώμη
  5. διαχείριση των προκλήσεων ασφάλειας
  6. δημιουργία συνεργασίας μεταξύ των σχετικών φορέων κατά τη διαδικασία ανάπτυξης δικτύου
  7. ενεργοποίηση οικοσυστημάτων για τη συν-δημιουργία εφαρμογών χρήσης
  8. ενθάρρυνση της καινοτομίας.

ΠΗΓΗ : cnn.gr