Εφηβοι εκτεθειμένοι και χαμένοι στο Διαδίκτυο

Σχεδόν ένας στους τρεις εφήβους έχει δεχθεί παρενόχληση ή έχει αντιμετωπίσει επιθετική συμπεριφορά στο Διαδίκτυο το 2019, ενώ περίπου το ίδιο ποσοστό έχει πράξει αναλόγως!

Το 2013 ανάλογη συμπεριφορά είχε ένας στους πέντε. Φαινόμενα εξάρτησης από το Διαδίκτυο παρουσιάζει το 37% των εφήβων, το 8% μάλιστα μέτριας ή σοβαρής κλίμακας, έναντι 13% με πρόβλημα διαδικτυακής εξάρτησης το 2013, με τις περιπτώσεις μέτριας ή σοβαρής κατάστασης να περιορίζονται τότε στο 2%. Τον πολλαπλασιασμό των προβλημάτων μέσα σε μόλις πέντε χρόνια αναδεικνύουν τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της μεγάλης έρευνας που πραγματοποιεί η Ελληνική Εταιρεία Εφηβικής Ιατρικής (ΕΕΕΙ) σε συνεργασία με το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Στρατηγικές Ανάπτυξης και Εφηβικής Υγείας» της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Τα πρώτα αποτελέσματα βασίζονται στις απαντήσεις 612 εφήβων ηλικίας 12-18 ετών από διάφορες περιοχές της χώρας. «Βλέπουμε μια εκθετική ανάπτυξη των προβλημάτων από το 2013, που ολοκληρώθηκε η προηγούμενη σχετική έρευνα. Υπάρχει μεγάλη επιδείνωση των στοιχείων, όπως για παράδειγμα στη διαδικτυακή παρενόχληση: το 2013 είχε συναντήσει παρόμοια συμπεριφορά το 20%, το 2019 πάνω από 30%», λέει στην «Κ» η κ. Αρτεμις Τσίτσικα, αναπληρώτρια καθηγήτρια παιδιατρικής-εφηβικής ιατρικής στο ΕΚΠΑ και πρόεδρος της ΕΕΕΙ.

Μεγάλο μέρος των εφήβων στη χώρα μας μοιάζει κυριολεκτικά χαμένο στο Διαδίκτυο, ένα φαινόμενο που εμφανίζει δυναμική ανάπτυξη ειδικά μετά τη διάδοση των «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων (smartphone), που επιτρέπουν τη διαρκή σύνδεση με το Ιντερνετ. Σε μεγάλο ποσοστό οι έφηβοι «κατοικούν» στον κυβερνοχώρο, καθώς είναι περισσότερες οι ώρες που βρίσκονται συνδεδεμένοι με το Ιντερνετ από όσες δεν είναι. Εξάλλου, το 94% έχει προφίλ στα κοινωνικά δίκτυα (Ιnstagram, Τiktok, Facebook), με τις οπτικές εφαρμογές να κερδίζουν έδαφος.

Μεγάλη είναι η αύξηση και των περιστατικών παρενόχλησης ή επιθετικής/κακόβουλης συμπεριφοράς. Το 28,4% μάλιστα των ερωτηθέντων έχει κάνει αναφορά για παρενόχληση. Το 32,5% έχει φερθεί βίαια στο Διαδίκτυο, ενώ το 30% έχει βρεθεί αντιμέτωπο με κακή χρήση προσωπικών δεδομένων (όπως π.χ. φωτογραφιών στο Διαδίκτυο). Το 38,5% των νέων είδε κάτι στο Ιντερνετ που τους αναστάτωσε ή τους στενοχώρησε. Το 60,3% έχει μιλήσει (ή γράψει) άσχημα στο Διαδίκτυο, ενώ το 53% έχει δεχθεί λεκτικές επιθέσεις ή έχει βρεθεί μπροστά σε επιθετικό λόγο.

Οι ερευνητές συνδέουν τις εξελίξεις αυτές και με την οικονομική κρίση και τις συνέπειες που είχε στις οικογένειες και στην προοπτική των νέων. 

Τους χαλαρώνει η χρήση του κινητού

Προέκταση του χεριού τους είναι για το μεγαλύτερο μέρος των εφήβων το κινητό τηλέφωνο, καθώς φαίνεται σαν να έχουν όλο τον κόσμο στην παλάμη τους, αλλά συχνά είναι πολλά αυτά που τους διαφεύγουν. Το 30,9% των εφήβων που απάντησε στην έρευνα της Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής είπε πως αμελεί να κάνει πράγματα που έχει προγραμματίσει, το 42,6% πως νιώθει κουρασμένος/η, ενώ κοιμάται και λιγότερο, ενώ το 30% απάντησε πως επηρεάζεται, θολώνει, η όρασή του. Παρ’ όλα αυτά, όμως, το 61,6% χαλαρώνει όταν χρησιμοποιεί το κινητό τηλέφωνο, το 28,5% νιώθει αυτοπεποίθηση όταν το χρησιμοποιεί, το 20,3% δηλώνει πως η ζωή του θα ήταν άδεια χωρίς το κινητό, ενώ ένας στους τέσσερις νέους απάντησε πως δεν θα σταματήσει να το χρησιμοποιεί ακόμα κι αν επηρεάζει αρνητικά την καθημερινότητά του.

Εξάλλου, στην έρευνα καταγράφηκε πως το 71% χρησιμοποιεί σχεδόν καθημερινά smartphone, που αποτελεί και τη βασική πύλη εισόδου στο Διαδίκτυο, καθώς στην ηλικία 12-18 ετών οι χρήστες laptop είναι 16,6%, σταθερού υπολογιστή 15% και tablet 10,9%.

Πηγή: kathimerini.gr 

Τι σημαίνει όμως εξάρτηση από το Διαδίκτυο; Είναι μια συμπεριφορά που ξεκινά με απώλεια ελέγχου όσον αφορά τη χρήση του Ιντερνετ και σταδιακά μπορεί να οδηγήσει σε έκπτωση των κοινωνικών δεξιοτήτων, απομόνωση, παραμέληση του σχολείου, αλλά και του ίδιου του εαυτού του χρήστη, απαντά η έρευνα.

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.